Wiele osób potocznie nazywa większość produktów zapachowych przeznaczonych do użytku na ciele człowieka perfumami. Jak się okazuje to potoczne nazewnictwo jest błędne ponieważ w większości przypadkach tego typu produkty to wody perfumowane, wody toaletowe, wody odświeżające czy mgiełki zapachowe. Tych produktów jest kilka i warto wiedzieć jak je rozróżniać.

mocne perfumy

Zaperfumowanie to podstawa

Perfumy, wody perfumowane, wody toaletowe, wody odświeżające i mgiełki zapachowe składają się z tych samych związków. Główną różnicą tych produktów jest to, że charakteryzują się inną intensywnością i trwałością zapachu. Najważniejszych składnikiem, który wpływa na samo nazewnictwo i moc perfum jest zaperfumowanie, czyli czysty koncentrat zapachowy. To od jego procentowej zawartości zależy z jakim produktem mamy do czynienia. Poniżej przedstawiamy tabelkę, która pokazuje jak zaperfumowanie wpływa na nazewnictwo.

Parfum – perfumy, ekstrakt, perfumy właściwe  – 15-43%
Eau de Parfum – woda perfumowana – 10-20%
Eau de Toilette – woda toaletowa – 5-15%
Eau Fraîche – woda odświeżająca – 1-3%
Mgiełka zapachowa – poniżej 1%

drogeria z perfumamiZakupy w perfum w sklepie

Na samych flakonach tych produktów najczęściej widnieją zagraniczne nazwy, które warto znać aby wybierać odpowiednie produkty. Jak widać zgodnie z zawartością zaperfumowania najintensywniejsze będą perfumy, które będą także najbardziej trwałe. Następne po perfumach są wody perfumowane i wody toaletowe. Te dwie kolejne są najczęściej kupowane w drogeriach ze względu na znacznie niższą cenę od perfum. Wody kolońskie i wody odświeżające to często popis marketów. Ze względu na niską jakość kupujemy te produkty zupełnie nie świadomi ich prawidłowego nazewnictwa i różnicy między perfumami. W konsekwencji mamy gorszej jakości produkt za bardzo korzystną cenę.

Całkowity skład produktów zapachowych

Skład wszystkich produktów zapachowych jest bardzo zbliżony. W przypadku omawianych przez Nas wyżej produktów zawartość każdego flakonu jest prawie identyczna niezależnie o jakim produkcie mowa. Różnica polega tu jedynie na procentowej zawartości różnych związków. Wiemy już że większa zawartość koncentratu wpływa na jakość, za to mniejsza sprawia że produkty zapachowe są mniej intensywne i krócej wyczuwalne. Poniżej prezentujemy schemat produkcji związków zapachowych perfum, wody perfumowanej, wody toaletowej, wody odświeżającej i mgiełki zapachowej.

Alkohol + koncentrat zapachowy + utrwalacz + katalizator + barwnik

Zawartość alkoholu z produktach takich jak perfumy, wody perfumowane, wody toaletowe, wody odświeżające i mgiełki zapachowe uzależniona jest od samego koncentratu zapachu. Czym  więcej koncentratu tym mniej alkoholu. Analogicznie produkty mniej zapachowe, mniej intensywne i krócej trwałe będą posiadały mało koncentratu i bardzo dużo alkoholu. Może się zdarzyć, że zawartość alkoholu w produktach zapachowych wyniesie nawet 80%. Warto tu być ostrożnym ponieważ nie od dzisiaj wiadomo, że duża zawartość alkoholu w produktach zapachowych może podrażnić skórę. Częste stosowanie produktów podrażniających może być przykre w konsekwencjach.

Utrwalacze, katalizatory, barwniki

W przypadku domieszki utrwalaczy producenci stosują takie substancje w celu maksymalnego wydłużenia wonności zapachu. Dobry utrwalacz sprawi, że Nasz produkt zapachowy będzie lepiej wyczuwalny i także bardziej trwały. Sam utrwalacz nie dokona dużej poprawy, ale chociaż minimalnie wpłynie na jakość zawartości flakonu. W przypadku katalizatorów stosuje się je w przypadku jeśli producent chce błyskawicznie połączyć ze sobą wszystkie składniki. Katalizatory to pewnego rodzaju łącznik, który łączy ze sobą poszczególne składniki produktów zapachowych. Tutaj jest to alternatywa dla ważenia perfum, jednak katalizatory nie zastępują tego procesu całkowicie. Ważenie perfum powinno wynosić około 3 miesięcy, w przypadku użycia katalizatora ten czas znacząco jest skracany. Rzadko dodawane do flakonów produktów zapachowych barwniki służą do zabarwienia na odpowiedni kolor danego produktu. Stosuje się je wówczas gdy producent chce osiągnąć konkretne walory wizualne.